Wie ben je?
‘Ik zie mezelf als een nomadisch ontwerper want ik heb de kans gehad om in meerdere uithoeken van de wereld te wonen en te werken. Ik heb ook een sterk vertrouwen ontwikkeld in de kracht van grassgroots bewegingen en beiden eigenschappen hebben bijgedragen aan de oprichting van Groenten Zonder Grenzen.’
Wat bracht je bij GzG?
‘Om dezelfde reden dat ik terug blijf komen: omringd zijn door de geruststellende kracht van goede mensen. In een wereld dat steeds meer is geregeerd door geld, verdeeldheid en giftige gewoonten, voelt GZG als een kostbaar en natuurlijke antistof.’
Wat is jouw rol bij GzG?
‘Ik hielp om de GZG-sneeuwbal aan het rollen te krijgen door haar een logo, website en een digitale werkruimte te geven. Zo konden we de positieve energie die we allemaal kregen na de lancering ergens vastleggen. Mijn belangrijkste rol is nu om te zorgen dat GZG met de tijd meegaat, zodat we elkaar over enkele decennia nog kunnen inspireren – met onze duurzame wandelstokken.’
Wat waren de belangrijkste dingen waar je rekening mee hield bij het doen van de branding?
‘De look en feel van het logo/branding zijn geïnspireerd op de georganiseerde chaos van de markt waar we onze restvoedsel ophalen. Het logo is een stempel die we op alles wat met ons project te maken heeft kunnen plaatsen en de achtergrond van onze website is overgenomen van de houten markttafels. We hebben ervoor gekozen om geen specifieke doelgroep te hebben, omdat het bij GZG juist gaat om het samenbrengen van verschillende mensen.’
Wat was je favoriete onderdeel van de GZG-reis van de afgelopen jaren?
‘Een van de hoogtepunten was dat ik na een jaar in het buitenland terugkwam en onze vrijwilligers nog steeds met plezier aan het koken waren alsof ik nooit was weggeweest. Mijn favoriete moment van elk diner is om me heen kijken naar iedereen die vrolijk aan het kletsen en eten is – en dat allemaal met voedsel wat anders was weggegooid.’
Hoe zie jij de toekomst van veganisme voor je?
‘Mijn hoop is dat het de negatieve stereotypen zal verliezen, zodat de voordelen op een meer mondiaal niveau voelbaar zijn. Als iedereen een paar dagen per week plantaardig zou eten, zou de positieve impact op medische systemen, ontbossing, emissiedoelen en dierenwelzijn veel groter zijn dan de kostbare technische oplossingen die nu worden aangedragen.’
Hoe ziet de toekomst van GZG er uit en wat gaat jij doen om dit mogelijk te maken?
‘Mijn visie voor GZG is om onze aanpak te optimaliseren, zodat deze gemakkelijk kan worden gestart door een enthousiaste groep vrijwilligers, waar ook ter wereld. Hiervoor werk ik momenteel aan een handleiding en een set digitale tools waarin alle lessen/tips zijn verwerkt die we de afgelopen vier jaar hebben geleerd. Als iemand dit aanspreekt dan delen we het al te graag 😊’