‘Ik ben momenteel bezig met een master in duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit en daarvoor heb ik een master Media en Business gedaan. Mijn passies liggen bij eten en communicatie. Allebei mijn masters zijn erg nuttig voor mij bij GzG. Ik coördineer de social media kanalen en daarnaast kan ik al mijn kennis over duurzaamheid en duurzaam ondernemen toepassen bij GZG.
Twee jaar lang werkte ik bij een netwerk van duurzame winkels in Frankrijk, die onverkochte producten verkochten. Hier heb ik ontzettend veel geleerd over de hoeveelheid voedsel die we als mens elk jaar verspillen: 29 kg voedsel per Nederlander per jaar en 26 in Frankrijk!
Wat betreft duurzaamheid vind ik het leuk om te zien dat we allemaal impact kunnen hebben. Ik geloof heel erg in de kleine stapjes en dat het altijd mogelijk is om iets te doen om onze impact op de planeet te verkleinen. We doen het echt samen.
“Wat ik leuk vind aan GZG is dat ik met zo weinig middelen zo’n impact kan hebben”
Mijn vriendin Ninarosa heeft me rond november 2019 geintroduceerd bij de diners van GZG, omdat ze weet dat ik een passie heb voor eten en heel graag voedselverspilling wil besparen, terwijl we laat zien dat plantaardig eten gemakkelijk, lekker en betaalbaar is. Sinds september 2020 coördineer ik de social media en help ik bij verschillende projecten zoals het koken bij SOL dat we de afgelopen maanden hebben gedaan. Daarnaast heb ik meegewerkt aan de uitwerking van een receptenboek dat we hebben gemaakt met studenten van de Willem de Kooning Academie.
Wat ik het leukst vind bij GZG (afgezien van het heerlijke eten), is dat we met zo weinig middelen zo’n impact kunnen hebben. De kracht van ons project ligt hem in het onverkochte eten en de geweldige energie van de vrijwilligers. En de impact kan zo groot zijn: helpen bij de overgang naar plantaardige voeding, eenzaamheid en voedselonzekerheid bestrijden, voedselverspilling beperken… dus voor mij is het mooiste om mensen bij elkaar te brengen door ons initiatief; discussiëren met verschillende mensen over onderwerpen die mij dierbaar zijn.
Als social media coördinator vind ik het ook geweldig dat we mensen ook online kunnen inspireren. Het is een goede aanvulling op de diners. Ze kunnen op deze manier leren en veranderen, zelfs online met onze recepten of de posts waarin we verschillende duurzame/plantaardige plekken in Rotterdam uitlichten. In deze tijd van pandemie kijken we er erg naar uit om opnieuw te beginnen met onze hoofdactiviteit, namelijk de diners.
Maar ik kijk ook erg uit naar andere kleine projecten. We werken bijvoorbeeld aan een donatieknop op onze website, zodat mensen ons kunnen helpen om bepaalde voedingsproducten te krijgen die we niet kunnen krijgen van overgebleven producten op de markt.”